Tijdens deze middag hebben kinderen op een plezierige wijze kennis kunnen maken met de mogelijkheden die er zijn, ondanks en soms dankzij de dyslexie. Zo kunnen kinderen kennis maken met verschillende dyslectisch volwassenen die tot de verbeelding sprekende beroepen uitoefenen. Hoe kwam Peter Jan Rens bijvoorbeeld in het bezit van de Gouden Televizier-Ring? Altijd al bij de politie willen werken? Schrijfster Helen Vreeswijk vertelt over haar werk als rechercheur en hoe zij er toe is gekomen om misdaadverhalen voor jongeren te schrijven. Ben je dol op muziek maken maar springen de noten je om de oren of heb je juist moeite met het bepalen van het ritme? Femke Hockx, zanglerares en mezzo-sopraan, verteld over haar ervaringen en het onderzoek dat zij hiernaar deed. Tot slot, ‘Schrijven met dyslexie’. Het verhaal achter de verhalen, Léon Biezeman neemt je mee naar de wereld van ‘Schrijven met dyslexie’.
Met medewerking van:
Peter Jan werkte enige jaren als fysiotherapeut, en was in zijn vrije tijd schrijver, regisseur en acteur bij diverse theatergezelschappen. In 1978 besloot hij professioneel theaterartiest te worden, en richtte theatergezelschap Kaktus op. Met dit gezelschap treedt hij voor zowel volwassenen als kinderen op. In 1983 speelde hij de hoofdrol in de film Brandende liefde, naar het boek van Jan Wolkers. Daarna trad hij op als showmaster in diverse bekende televisieprogramma’s, maar ook als Meneer Kaktus in “De Grote Meneer Kaktus Show”, die werd uitgezonden van 1986 tot 1993.
Tevens is hij actief als schrijver van verschillende kinder- en jeugdboeken.
Tijdens haar schooltijd had Helen het soms moeilijk omwille van haar dyslexie. Ze moesten vaak saaie boekjes lezen en omdat ze dacht dat dat beter kon begon ze met het schrijven van haar eigen verhalen.
Ze wilde graag schrijfster of politieagente worden als ze groot was. Het werd politieagente en ze ging aan het werk als vingerafdrukdeskundige (dactyloscopist). Haar hulp werd ingeroepen bij het schrijven van de kinderpagina van het personeelsblad en dat werd een groot succes. Ze volgde een cursus kinder- en jeugdliteratuur en als eindopdracht moest ze een scriptie schrijven. Dat werd haar debuutroman.
Door haar werk kwam ze regelmatig in contact met daders en slachtoffers van gedwongen prostitutie. Deze ervaringen heeft ze verwerkt in haar boeken. Haar misdaadverhalen zijn dveelal gebaseerd op waar gebeurde verhalen over ontvoeringen, jeugdbendes, sektes, loverboys, stalkers en drugs. Natuurlijk zit er ook steeds fictie in de verhalen om ze spannend en begrijpelijk te houden. Soms combineert zij meerdere zaken in een boek zodat ze het thema van verschillende kanten kan belichten.
Ze combineert haar werk bij de politie met haar werk als schrijfster.
Femke begon met de vooropleiding klassieke zang bij Frans Huijts en de vooropleiding muziek theater (afdeling lichte muziek) bij Femke Bobbe aan de Havo voor Muziek en Dans te Rotterdam, waarna zij verder ging aan de Vrije Muziek Academie te Zeist, alwaar zij haar Bachelor diploma behaalde. In 2007 voltooide zij haar Master voor zang aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Tijdens haar Master studie aan het conservatorium in Utrecht heeft Femke zich speciaal verdiept in het geven van zangles aan dyslectici, zij studeerde af op dit onderwerp met een 9,5. Uiteindelijk heeft zij haar scriptie omgewerkt en uitgewerkt tot het boek ‘dyslexie en zangles’. Met dit boek hoopt ze haar kennis over dit onderwerp te delen met andere zangdocenten.
Als zangeres treedt zij op als solist bij oratoria en uitvoeringen van oude muziek, ook zingt zij graag liederen programma’s. Als Mezzo-sopraan vertolkt zij zowel partijen voor lage sopraan als voor hoge alt. Ze is in uiteenlopende uitvoeringen te horen.
Naast haar optredens geeft zij les op de muziekschool en diverse zangkoren. Zij is zich op dit moment aan het oriënteren op een vervolg van haar boek ‘dyslexie en zangles’.
Ook Léon heeft dyslexie. Na de lagere school volgde hij de mavo, waar hij met veel haken en ogen zijn examen haalde. Na de mavo volgt hij verschillende mbo opleidingen, echter zonder goed resultaat. Na zijn diensttijd besloot hij via een omweg door middel van toelatingsexamens toegang te zoeken tot een hbo opleiding. Dit werd Creatief Educatief Werk, uiteindelijk studeert hij af als ortho-agogisch werker. Vervolgens ging hij naar de universiteit voor de studie Pedagogiek. Als gevolg van een ongeval kon hij zijn studie niet verder voortzetten. De inzet van de studie was echter om meer over dyslexie te weten te komen. Zonder een afgeronde wetenschappelijke studie, maar met medewerking van diverse universiteiten slaagde hij wonderwel in deze opzet. Met als resultaat diverse publicaties.
http://www.Schrijvenmetdyslexie.nl
Het boek ‘Schrijven met dyslexie’ bevat een selectie van alle ingezonden verhalen. Tijdens de afsluiting heeft Nanda Geuzebroek, namens het Makkelijk Lezen Plein, een exemplaar van alle ingezonden verhalen in ontvangst genomen. http://www.makkelijklezenplein.nl